Ce NU am voie sa iau in bagajul de mana si / sau in bagajul de cala?
Atunci cand zbori cu avionul, trebuie sa fii atent atat la restrictiile, cat si la interdictiile cu privire la obiectele si substantele pe care le poti lua in bagajul de mana si / sau in bagajul de cala. Ca intotdeauna, o buna informare inainte de calatorie te scuteste de probleme. Cele mai relevante informatii pot fi gasite pe website-urile companiilor aeriene cu care zbori, dar si pe website-urile autoritatilor nationale responsabile de securitatea aviatiei civile.
De ce este important sa te informezi?
Raspuns: Ca sa ai o calatorie fara griji si sa nu intampini neplaceri la controlul de securitate de la imbarcare sau la intrarea in destinatie. Este important sa acorzi o atentie sporita reglementarilor specifice fiecarei destinatii in care zbori, deoarece acestea nu depind doar de compania aeriana cu care poate esti obisnuit, ci in primul rand de legislatia nationala a fiecarei tari.
Asteapta-te la reguli complet… neasteptate
Exista tari care au prevederi legale extrem de restrictive si… complet neasteptate fata de cele din Romania sau din Uniunea Europeana.
De exemplu, in cazul in care calatoresti in Elvetia, trebuie sa stii ca banalul ”pointer”, folosit la majoritatea evenimentelor corporate, iti poate aduce o amenda de cateva sute bune de franci elvetieni sau cateva zile de arest, indiferent daca il pui in bagajul de mana sau in bagajul de cala.
Articolele 22 si 23 ale acestei prevederi legale instituie, in Elvetia, o interdicție asupra tuturor indicatoarelor laser care fac parte din clasele 1M, 2, 2M, 3R, 3B și 4, precum și a indicatoarelor laser care nu sunt clasificate sau sunt etichetate în mod incorect. De aceea, cel mai bine este sa te rezumi la strictul necesar in materie de gadget-uri si dispozitive portabile, adica sa iei cu tine doar telefonul si laptopul.
Surse de informare despre articole interzise, restrictionate si a caror utilizare este interzisa la bordul aeronavei
Inainte sa-ti faci bagajele, informeaza-te! Afla ce NU ai voie sa transporti in bagajul de mana sau in cel de cala, precum si ce NU ai voie sa faci in timpul zborului. Exista mai multe surse de informare referitoare la articolele interzise, la articolele restrictionate, respectiv la articolele pe care nu ai voie sa le folosesti la bordul avionului.
O astfel de sursa de incredere este chiar website-ul operatorului aerian cu care calatoresti, fie ca este vorba de o companie aeriana ”clasica” sau de una low-cost.
Atunci cand zbori in interiorul Uniunii Europene, cauta informatii oficiale pe aceasta tema pe website-ul Departamentului pentru mobilitate si transporturi (DG MOVE). Aici gasesti informatii concrete:
- Lista articolelor interzise (atat in bagajul de mana, cat si in cel de cala!)
- Lista articolelor interzise in bagajul de mana
- Lista articolelor interzise in bagajul de cala
În plus, DG MOVE detaliaza si regulile de securitate privitoare la lichide în interiorul aeroportului, aplicabile pe teritoriul Uniunii Europene.
IATA (Asociatia Internationala de Transport Aerian) ofera un alt set de reguli importante, care sunt de interes pentru orice pasager, indiferent de itinerariu: ce fel de dispozitive electronice portabile pot fi aduse la bord si cum pot fi utilizate?
Atunci cand zbori in Statele Unite ale Americii, este recomandat sa va informati de pe pagina oficiala a Transportation Security Administration, deoarece regulile difera, iar lista de articole interzise include, cel putin pentru zborurile de intrare in State, foarte multe produse alimentare.
Concluzie: Better safe than sorry!
Atunci cand iti planifici calatoria de afaceri, aloca timp pentru a te informa din surse oficiale cu privire la reglementarile pe care trebuie sa le respecti la bordul avionului si in destinatie. Desi de obicei consideram ca respectarea regulilor de bun-simt este suficienta, de cele mai multe ori acestea sunt doar baza unui set de reguli extrem de elaborat, care a fost construit in decursul ultimilor 50 de ani, ca raspuns la amenintarile de securitate din ce in ce mai complexe cu care se confrunta aviatia comerciala si lumea in intregul ei.